Eindejaarsentiment loopt hoog op
Enkele weken geleden werd duidelijk dat we ongeveer 1,5 miljard euro besteden aan de feestdagen. Vlak voor Kerst is de groep consumenten die aangeeft ‘meer te willen besteden dan vorig jaar’ met 6% gegroeid. Er lijkt sprake van een zeker eindejaarsentiment. We creëren graag een vredige en gezellige sfeer in huis tijdens Kerst en zijn bereid om hiervoor in de buidel te tasten.
Gemak dient de mens bij kerstinkopen
Het kerstbudget gaat grotendeels op aan versiering en cadeaus. Van oudsher bezoeken Nederlanders massaal de drukke tuincentra en cadeauwinkels. Maar, we doen onze aankopen steeds vaker online. Dit jaar halen consumenten een derde van de kerstinkopen via internet in huis. Een op de tien kerstvierders is van plan een kerstmarkt te bezoeken voor die ultieme kerstsfeer en beleving.
Kunstboom wint aan populariteit
Maar liefst 93% van de huishoudens brengt het huis in kerstsferen. De hele woning krijgt een make-over, een kwart versiert zelfs de tuin. In 80% van de huiskamers schittert een kerstboom. Dit is in 41% van de gevallen een echte spar, maar de populariteit van kunstkerstbomen groeit. Het aantal huishoudens dat kiest voor een kunstboom stijgt dit jaar van 35% naar 39%. Beslist.nl signaleert – net als vorig jaar – een piek in de vraag naar witte kunstbomen.
Kerstman heeft ruime blik op cadeau-assortiment
In meer dan de helft van de huiskamers liggen cadeaus onder de boom. Kerstvierders kopen voor gemiddeld vier tot vijf personen een cadeau en besteden meer dan 30 euro per geschenk. Waar de Sint vooral zoekt naar speelgoed, heeft de Kerstman een bredere blik (zie infographic). Elektronica, huishoudelijke apparatuur, woonaccessoires, kleding, sieraden en parfum behoren in de dagen voor Kerst tot de meest gezochte productcategorieën op online winkelcentrum beslist.nl.