De Speelgoedtrends van 2016

BeslistDe zoektocht naar speelgoed wordt steeds meer digitaal. Verjaardagscadeaus worden online geshopt, en ook Sinterklaas en de Kerstman kruipen achter de computer om speelgoed te zoeken. Sinterklaas is inmiddels in het land en dat betekent dat (groot)ouders weer volop op zoek gaan naar leuke cadeaus voor kinderen. Online winkelcentrum beslist.nl deed onderzoek naar opvallende cijfers en zette de speelgoedtrends van 2016 op een rij.

Vroege oriëntatieperiode

De zoektocht naar de leukste Sinterklaas- en kerstcadeaus begint voor veel ouders (en grootouders) al vlak na de zomer. Zodra de seizoensfolders van de grote speelgoedketens, zoals Intertoys en Bart Smit op de deurmat ploffen, beginnen kinderen voorzichtig aan hun verlanglijstjes, en ouders aan hun zoektocht naar de scherpste deals. In 2015 en 2016 verschenen de speelgoedfolders al begin september; een gebeurtenis die gepaard ging met een zichtbare piek in het online zoekgedrag naar speelgoed.

Hét speelgoed van 2016

De speelgoedtrends van dit jaar zijn Bunchems, Hatchimals, Glibbi, Escape Room The Game, en helemaal terug van weggeweest, de Pokémonkaarten.

Bunchems zijn kleurrijke balletjes die aan elkaar blijven plakken en waarmee allerlei creaties gemaakt kunnen worden. Compleet nieuw zijn de zogenaamde Hatchimals. Deze speelgoedbeestjes zitten in een ei dat je eerst zelf moet uitbroeden. Als het zover is, zal het diertje zichzelf uit het ei pikken. Glibbi slijm verandert het badwater in een kleurrijke slijmerige massa, goed voor eindeloos speelplezier. De live escape rooms schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Met Escape Room The Game ervaar je dezelfde spanning en teamwork gewoon in de huiskamer. Mede door het succes van Pokémon GO, is Pokémon speelgoed weer razend populair. Met name de Pokémonkaarten zijn dit jaar bijzonder in trek.

Invloed ‘Speelgoed van het Jaar’ keurmerk

Ieder jaar nomineert de website Speelgoedvanhetjaar.nl in 6 leeftijdscategorieën in totaal 30 producten voor de titel ‘Speelgoed van het Jaar’. Dat deze titel meer betekent dan een eervolle vermelding, is terug te zien in het zoekgedrag van consumenten. Beslist.nl signaleert dat ‘Speelgoed van het Jaar’ producten tot wel 200% vaker bekeken worden dan andere, vergelijkbare producten uit dezelfde speelgoedcategorie. Zowel de genomineerde producten als de winnaars van de jaarlijkse verkiezing zijn vaak extra in trek bij ouders en kinderen.

Meer data naar aanleiding van de speelgoed-analyse zijn te vinden op:

https://www.beslist.nl/info/speelgoed.html